Blog ini adalah blog peribadi Miss Engineer. Segala yang ditulis dalam blog ini adalah pendapat penulis sendiri. Segala rujukan yang berkaitan akan dinyatakan (jika perlu). Penulisan dalam blog ini akan berubah-ubah mengikut situasi dan keperluan. Ada juga cerita santai tentang kehidupan penulis. Enjoy !

Jika ada salah silap harap dimaafkan. Semoga apa yang dikongsi dalam blog ini akan memberi manfaat pada semua pembaca.

07 May 2019

7 Tanda Awal Kehamilan

Berita gembira yang selalu dinantikan oleh setiap pasangan telah bernikah, adalah ......
positif ujian kehamilan.
Siapa yang tak seronok wei nak dapat baby.

Setiap orang berbeza tanda tanda pregnant. Macam dalam drama television biasa asal pregnant je pening pitam pengsan, asal pengsan je pregnant. Hah gitu la. Hehehe. 

Antara tanda tanda yang awal kehamilan hanim :

1) Loya
Loyanya lebih lagi dari loya loya gastrik tu. Susah sikit nak bawa bincang loya pregnant ni. Hurm. 

2) Alah bau
Hidung tetiba jadi lebih sensitif. Sebab tu bila terbau wangi or busuk jadi rimas dan loya. Padahal hari2 pakai sabun and softener yang sama. Pada hari kejadian tetiba jadi macam, eh kenapa baunya kuat sangat ni. Rimas pulak tetiba. Macam2 la haih. 

3) Demam
Tetiba demam panas. Selalu ambil masa 1 minggu camtu. Tapi tanda yang ni hanim selalu tak terus berteka teki pregnant, melainkan terselit tanda tanda lain. Hehehe. 

4) Perubahan fizikal
Perubahan fizikal malas la nak cerita. Faham a faham sendiri la. Hahaha. Senang cerita ada sedikit perubahan pada sebahagian fizikal wanita mengandung. 

5) Alahan gatal pada kulit
Alahan ni memang teruk sangat rasa masa pregnant hanifah. Time tu pulak tak loya2 teruk sangat. Mulut sedap je makan apa pun. Bantai je apa pun, melainkan junk food. Itu memang hanim tak makan time pregnant. 

6) Lidah kebas dan rasa pahit
Lidah rasa pahit ni kadang mengganggu hanim nak merasa makanan. Tu yang kadang bila masak time pregnant tak sedap sangat. Hahaha. Alasan! 

7) Tidak datang haid
Jika keluar darah time sepanjang pregnant tu bukan darah haid. Bleeding mungkin. Better check terus ke klinik. Memang ada yang pregnant sampai 6 bulan pun masih keluar darah. 


Hanim share pengalaman hanim je. If ada pengalaman lain boleh share kat ruangan komen. Seronok jugak baca pengalaman orang ni. Tahniah buat yang tengah pregnant! 
*rasa macam kat depan cermin pulak. Hahaha*

No comments :

Post a Comment

TERIMA KASIH !



 

Copyright © 2014 HANIM MAHALI | Designed by @anneshah_