Blog ini adalah blog peribadi Miss Engineer. Segala yang ditulis dalam blog ini adalah pendapat penulis sendiri. Segala rujukan yang berkaitan akan dinyatakan (jika perlu). Penulisan dalam blog ini akan berubah-ubah mengikut situasi dan keperluan. Ada juga cerita santai tentang kehidupan penulis. Enjoy !


Jika ada salah silap harap dimaafkan. Semoga apa yang dikongsi dalam blog ini akan memberi manfaat pada semua pembaca.

Solat Dhuha 'magnet' menarik rezeki kurniaan Allah


" Kakak nak cari kerja tu rajin-rajinlah Solat Dhuha. Insya'Allah rezeki tu akan datang "


Itulah pesan seorang Ibu pada anaknya yang masih tak dapat kerja lagi. Pada saat itu, pesanan mama juga menyedarkan saya yang semakin jauh dengan Allah.




Rasulallah SAW bersabda,
" Solat Dhuha itu mendatangkan rezeki dan menjauhkan kemiskinan dan tidak ada orang yang memelihara solat kecuali orang yang bertaubat." 
(Hadis Riwayat at-Tirmidzi)

 

عَنْ أَنَسِ بْنِ مَالِكٍ قَالَ سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقُولُ مَنْ صَلَّى الضُّحَى ثِنْتَيْ عَشْرَةَ رَكْعَةً بَنَى اللَّهُ لَهُ قَصْرًا مِنْ ذَهَبٍ فِي الْجَنَّةِ

Daripada Anas bin Malik, Sabda Nabi SAW: "Barang siapa sembahyang dhuha 12 rakaat, Allah akan membuat baginya istana daripada emas di syurga" (Riwayat Tirmidzi & Ibnu Majah) 




عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، قَالَ:"إِنَّ فِي الْجَنَّةِ بَابًا، يُقَالُ لَهُ: الضُّحَى، فَإِذَا كَانَ يَوْمُ الْقِيَامَةِ نَادَى مُنَادٍ: أَيْنَ الَّذِينَ كَانُوا يُدِيمُونَ عَلَى صَلاةِ الضُّحَى؟ هَذَا بَابُكُمْ فَادْخُلُوهُ بِرَحْمَةِ اللَّهِ

Dari Abu Hurairah RA dari Nabi SAW bersabda: "Bahawasanya di syurga ada pintu yang dinamakan, 'Dhuha'. Maka jika kamu datang hari kiamat kelak, serulah (malaikat) penyeru: manakah orang-orang yang telah mengerjakan solat Dhuha? Inilah pintu kamu, silakan masuk ke dalam dengan rahmat Allah." (Riwayat Al-Tabrani)




Bila masa Solat Dhuha patut dilaksanakan?
Dhuha maksudnya pagi. Sesuai dengan itu Solat Dhuha semestinya dilaksanakan pada waktu pagi. Persoalannya, pagi bila? 
Waktu Solat Dhuha bermula kira-kira 20 minit selepas terbit matahari atau disebut dalam kitab-kitab fikah sebagai tinggi matahari daripada pandangan jauh sekadar satu al-Rumh atau batang lembing yakni kira-kira dua meter. Waktu solat ini pula berakhir sebelum menjelang waktu Zuhur. Jadi, secara mudahnya dapat difahami bahawa batas waktu solat sunat Dhuha ini antara pukul 7 pagi hingga 1 petang.
Akan tetapi lebih afdal jika dilakukan ketika sinar matahari kian panas, berdasarkan sepotong hadis Nabi SAW yang dirakamkan oleh Zaid bin Arqam. 
Rasulullah SAW menjelaskan:  
“Solat Dhuha ini afdalnya ketika matahari telah meninggi dan kian panas sinarnya.” 
Imam Nawawi menghuraikan masa tersebut sebagai masa berlalunya seperempat tempoh siang hari iaitu pukul 10 pagi hingga 1 petang (Kitab al-Majmu’ karangan Imam Nawawi).


Bagaimana cara melaksanakannya?  
Banyak buku yang boleh dirujuk untuk mengetahui cara menunaikan Solat Dhuha. 
Cuma secara asasnya berdasarkan hadis-hadis Nabi, Solat Dhuha ini dilakukan seperti solat-solat lain, cuma bacaan yang dianjurkan Baginda s.a.w. selepas al-Fatihah, menurut hadis yang disampaikan oleh Uqbah bin Amir, ialah surah al-Syams pada rakaat pertama dan al-Dhuha pada rakaat kedua. (Riwayat al-Hakim) 
Walaubagaimanapun, bacaan surah dalam solat ini adalah sesuatu yang subjektif dan tidak statik. Maka tidak perlulah hanya terikat dengan kaifiat tertentu dan bacaan tertentu. Paling penting, solat tersebut diniatkan dengan betul, syarat-syaratnya dipenuhi dan rukun-rukunnya disempurnakan sebaik-baiknya. Begitu jugalah dengan doa selepas solat tersebut. 

Saya biasanya baca Surah Dhuha pada rakaat pertama dan Surah Al-Ikhlas pada rakaat kedua. Itu apa yang mama ajarkan pada saya.
  



Niat Solat Dhuha:
أصَلِّي سُنَّةَ الضُحَى رَكَعَتَيْنِ لِلهِ تَعالىَ

Sahaja aku mengerjakan sembahyang sunat dhuha dua rakaat kerana Allah Ta'ala



Doa:
“Ya Allah bahawasanya waktu duha itu waktu duhamu, kecantikan itu ialah kecantikanmu , keindahan itu keindahanmu, kekuatan itu kekuatanmu ,kekuasaan itu kekuasaanmu dan perlindungan itu perlindunganmu . Ya Allah jika rezekiku masih di atas langit , turunkanlah dan jika ada di dalam bumi, keluarkanlah, jika sukar mudahkanlah, jika haram sucikanlah. Jika masih jauh dekatkanlah. Berkat waktu duha, keagungan, keindahan, kekuatan dan kekuasaanmu, limpahkanlah kepada kami segala yang telah engkau limpahkan kepada hamba-hambamu yang soleh”



Sumber : tayibah.com dan nursyirah




Amal yang sedikit dan istiqamah (berterusan) 
adalah lebih baik dari amal yang banyak tetapi jarang-jarang


Bicara Hati gadis :
Solat Dhuha seharusnya dilakukan kerana Allah SWT bukan kerana mahukan rezeki yang melimpah ruah. Jika niat kita betol hanya kerana Allah SWT, Insya'Allah rezeki itu akan datang dengan sendiri.


Alhamdulillah saya sudah dapat kerja baru di Petaling Jaya. 
Hari Isnin (24 Julai 2011) bakal bermula kehidupan baru sebagai Design Engineer.
Semoga segalanya berjalan lancar. ^_^




11 comments:

SobriMansor said...

Jangan salah gunakan Solat Dhuha ni. Banyak orang beranggapan mengerjakan solat dhuha mampu untuk mendapat rezeki lebih. Jadi, tujuan tu dah melencong sebab nak solat dhuha sebab nak dapat rezeki lebih yang Allah kurniakan. Apa yang penting, niat di hati tu kena betul. Bersolat kerana Allah dan bukan bersolat atas sebab sesuatu

Renung-renungkan dan selamat beramal

nazira said...

Hmm.. tengah cari kerja yekk.. Semoga cepat dapat kerja seperti yang diimpikan k.. Gud luck..

http://nazira-mypersonallife.blogspot.com/

Hanim Mahali said...

@SobriMansor betol tu. biar apa pun yang kita lakukan biarlah kerana Allah. ^_^
@nazira Terima Kasih. Saya sebenarnya sudah dapat kerja. Saya ada sertakan berkenaan hal itu diakhir entri. Apa-apa pun terima kasih sekali lagi.

ayie said...

pergh design engineer tahniah :)

Darkbatman said...

berguna lg2 nk puasa..kehkehkeh.. niat puase xdek?

Citarasa Rinduan said...

selamat malam dik.....

bagus pengkongsian ini...
dan syukur sbb kamu dapat pekerjaan..

maknanya, esok adalah harinya ya?
tahniah dik

MamaAiman said...

terimaksih kongsi info, semoga makin dimurahkan rezki dan berjaya dalam kerjaya baru :)

take care!

Anonymous said...

alhamdulillaah

Anonymous said...

mohon share

Anonymous said...

Mmg trbaik..nk tye..mse rakaat prtama nk bace iftitah x?

Hanim Mahali said...

Apa yang saya belajar dan baca, tak perlu baca iftitah. Itu yang saya amalkan.