Blog ini adalah blog peribadi Miss Engineer. Segala yang ditulis dalam blog ini adalah pendapat penulis sendiri. Segala rujukan yang berkaitan akan dinyatakan (jika perlu). Penulisan dalam blog ini akan berubah-ubah mengikut situasi dan keperluan. Ada juga cerita santai tentang kehidupan penulis. Enjoy !

Jika ada salah silap harap dimaafkan. Semoga apa yang dikongsi dalam blog ini akan memberi manfaat pada semua pembaca.

08 December 2010

Aduhai rambut



Angin bertiup sempoi. Rambut menghayun hanyun lembut ke kiri ke kanan. Asyik kan memiliki rambut yang chantek and sehat? Tiada buah buah bergantungan di rambut. Tiada ranting ranting bercambang. Halus sahaja, selembut sutera.


Semua orang pasti akan dapat memiliki rambut yang chantek and sehat if ikut aturan penjagaan rambut yang betol. Baru menyedarinya.


  1. Cuci rambut dua kali sehari pada waktu malam or petang. Pemilihan syampu juga mesti dititikberatkan. Pilih syampu ikut kesesuaian rambut, bukan ikut ikutan. Sikat rambut sebelum cuci supaya segala nutrein pada syampu akan mudah meresap.
  2. Guna perapi selepas syampu. Perlu bilas rambut dengan air suam suam kuku selepas syampu. Selepas itu baru gunakan perapi dan biarkan seminit. Air untuk bilas tu tak boleh terlalu panas. Rambut akan mudah berubah warna dan menampakkan kesan penuaan di situ. Perlu jaga keaslian dan kehitaman rambut anugerah Ilahi.
  3. Lap rambut selembut mungkin. Tak boleh kasar kasar, nanti rambut merajuk and terus kembang semangkuk. Lebih elok rambut dibiarkan kering secara semulajadi pada suhu bilik.
  4. Gunakan treatment overnight untuk rambut lebih chantek. Sudah memadai gunakan seminggu 2kali.  Perlu tahu waktu malam merupakan waktu yang paling sesuai untuk renew rambut. Bukan lesen kereta sahaja perlu renew. Rambut juga. Dah macam macam hal kita lakukan pada rambut. Kesian dia. Rambut juga perlu dimanja.


Rasa sangsi dengan langkah langkah penjagaan rambut yang saya berikan? Haiya... Tak perlu risau ma.... Pasti U all percaya lepas tengok rambut saya...........




*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*




 Taraaa,,,,,


 Kan lebih manis pakai tudung, tutup urat rambut tu.
Tak perlu nak tayang kat orang even rambut kita chantek and sehat pun.
Cukuplah sekadar diri kita, muhrim kita, and suami sahaja yang tahu.






RENUNG RENUNG AND SELAMAT BERAMAL









2 comments :

TERIMA KASIH !



 

Copyright © 2014 HANIM MAHALI | Designed by @anneshah_