Blog ini adalah blog peribadi Miss Engineer. Segala yang ditulis dalam blog ini adalah pendapat penulis sendiri. Segala rujukan yang berkaitan akan dinyatakan (jika perlu). Penulisan dalam blog ini akan berubah-ubah mengikut situasi dan keperluan. Ada juga cerita santai tentang kehidupan penulis. Enjoy !

Jika ada salah silap harap dimaafkan. Semoga apa yang dikongsi dalam blog ini akan memberi manfaat pada semua pembaca.

23 November 2010

Kegilaan terhadap chocolate

Alahai chocolate. Cair saya bila tengok chocolate secair chocolate di jari. Saya dan chocolate memang tidak dapat dipisahkan ibarat irama dan lagu. Kegilaan saya terhadap chocolate semakin menjadi jadi bila saya rasa tersangatlah tertekan. Ada yang cakap chocolate ni menggemukkan. Ah, tipu semua tu. Auta sahaja lebih. Sebenarnya chocolate tidak menggemukkan. Chocolate mampu merehatkan minda. Saya pernah terbaca mengenainya di majalah DARA. So, sesiapa yang rasa stress bolehlah makan chocolate.
Chocolate Chocolate Chocolate .... Cardbury sebuku besar pun saya mampu habiskan seorang dalam masa sehari... If chocolate tu menggemukkan , sudah pasti saya akan mengembang dan terus mengembang sehingga u all tak kenai lagi siapa saya. Saya tak mau gitu.... 


 Makan chocolate adalah satu nikmat yang tak terhingga bagi saya. Tapi ada yang lagi baik dari itu. Membuat coklat itu sendiri. Itu lebih nikmat.... Syok abes... Tak percaya ? Cubalah.... ^_^


Proses mencairkan chocolate menggunakan kaedah double boiling.
Kiri : dark chocolate & Kanan : white chocolate




 White chocolate di tuang pada lapisan pertama.
Lapisan dark chocolate akan dituang selepas lapisan pertama keras.




Hasilnya......
Taaadaaa....

 Bermacam jenis chocolate ada



Chocolate ada dot dot...
Nak namakan chocolate ni Dottie Chocolate...
Sesuai tak ?

 Chocolate bars....



 Sekarang masa menikmati chocolate buatan sendiri... Daaa....

 

3 comments :

  1. dengan kadar segera ambik cokelat dlm peti ais yg baru dibeli oleh abg di Langkawi.. jemput makan lalalalalala

    ReplyDelete

TERIMA KASIH !



 

Copyright © 2014 HANIM MAHALI | Designed by @anneshah_