Blog ini adalah blog peribadi Miss Engineer. Segala yang ditulis dalam blog ini adalah pendapat penulis sendiri. Segala rujukan yang berkaitan akan dinyatakan (jika perlu). Penulisan dalam blog ini akan berubah-ubah mengikut situasi dan keperluan. Ada juga cerita santai tentang kehidupan penulis. Enjoy !

Jika ada salah silap harap dimaafkan. Semoga apa yang dikongsi dalam blog ini akan memberi manfaat pada semua pembaca.

26 October 2010

Di sebalik mimpi

Perkara yang saya tak suka ketika saya tidur , ialah bermimpi . Tidur tak puas rasanya , letih ...
Lebih-lebih lagi if malam tu mimpi kene kejar hantu or penjahat , tak pun berkejar-kejaran dengan pakwe .
Ops , yang last tu bukan saya .

Orang tua-tua kata mimpi itu mainan tidur . Aik, orang tua sahaja ke yang cakap camtu ? Hish , ada juga lah yang muda tu .

Bagi saya mimpi itu ibarat suatu petunjuk untuk kita . Tapi tengok juga lah bila masa kita mimpi . Kalau mimpi ehem ehem tu lain cerita ya . Usually mimpi suatu petanda ni , mimpi before waktu subuh . Ini saya cerita berdasarkan pengalaman saya . 

Teringat lagi masa saya berumur 12 tahun . Mimpi tu lepas saya menduduki UPSR 1998 . Saya mimpi saya dan kawan-kawan tunggu cikgu di hadapan pintu pagar sekolah . Bila sahaja nampak kereta cikgu masuk , kami terus kejar . Saya dibelakang sekali . Cikgu buka pintu kereta dan terus ucap tahniah pada mereka yang dapat 5A . Ramai yang gembira . Berdebar-debar saya menanti cikgu cakap sesuatu pada saya . Tapi cikgu senyap sahaja , sampailah di hadapan tangga sekolah . Cikgu menoleh mencari saya . Cikgu cakap saya tak dapat 5A . Saya terus tersentak , dan ..... terjaga dari tidur . After one week (masa keputusan UPSR keluar), situasi yang sama berlaku . Cuma ada satu yang berbeza , result UPSR saya . I'm get full A . Happy tersangat-sangat masa tu . Lepas dapat result tu baru saya cerita pada mama . Selama ini saya hanya anggap mimpi tak memberi erti apa-apa pada hidup kita . Tapi lepas peristiwa tu , saya sentiasa berwaspada bila saya mimpi sesuatu yang ganjil . Berhati-hati bila tidur . Tetiba . Apa-apa pun , sebelum tidur mestilah cuci muka , gosok gigi , berwudhu' , baca doa dan mengucap dua kalimah syahadah . Pesanan dari Gadis Hanim ..

No comments :

Post a Comment

TERIMA KASIH !



 

Copyright © 2014 HANIM MAHALI | Designed by @anneshah_